مقدمه

قایقرانی در ایران به سرعت روبه گسترش است. دورنمای ورزش قایقرانی، گسترش و توسعه پایدار ازطریق استعدادیابی و نفوذ این ورزش به باشگاهها، آموزشگاهها و مراکز کارآفرینی و  در بعد قهرمانی بکارگیری حداکثر توان علمی-ورزشی و پزشکی-ورزشی کشور برای جداکردن قایقرانان از بافت عادی و پیش راندن آنان به سوی دستاوردهای قهرمانی می باشد.

از این رو ایجاد مدارس و باشگاهای قایقرانی در نقاط مختلف کشور به نفوذ این رشته مفرح ورزشی به خانواده ها و جوانان کمک شایانی نموده و با ایجاد بسترهایی مجهز و بروز توسط  بخش خصوصی و همچنین ارائه راهکارهای تشویقی برای اقشار کم درامد جهت استفاده از این مدارس، میتوان این رشته ورزشی را نه تنها بعنوان یک گزینه جدید برای تفریح جوانان برومند این مرز و بوم مد نظر قرار داد بلکه میتوان به افزایش و خوش رنگ تر شدن مدالهای ورزشکاران تیم ملی در عرصه های بین المللی امیدوارتر بود تا در نهایت هدف همه ما که اعتلای نام میهن عزیزمان ایران است ، محقق شود.

استعدادیابی:
برنامه استعدا یابی بر اساس بررسی های انجام شده در بیشتر کمپ های دنیا تقریبا مشابه بوده و از دو روش استعداد یابی مدرسه ای یا تور های استعداد یابی استفاده میشود که هر دو روش در ایران قابل اجراست فقط وسعت آن بر اساس امکانات موجود تعیین می شود.
برگزاری ایونت ها،مسابقات،دوره های آموزشی یک روزه و… این قبیل فعالیتها ،خود باعث جلب توجه عده زیادی از مردم به این سمت می شود که خود بخشی از برنامه استعداد یابی مارا تشکیل می دهند.
روش مدرسه ای:
استعداد یابی مدرسه ای با توجه به پایین بودن رنج سنی ورزشکاران برای رشته های آپتیمیس و 4.7 بسیار مرسوم بوده و میتوان از مدارس شهرهای اطراف اغاز نمود و با دعوت از کودکان در ساعات فوق برنامه یا زنگهای ورزش و یا حتی در روزهای تعطیل بصورت اردو از شهرهای اطراف، انها را بصورت رایگان با قایق اپتیمیس،ویند سرف های سایز کوچک آشنا کرد و در همین حال آنها را زیر نظر داشت و افراد مستعد را به برنامه های بعدی دعوت نمود.
 
 
روش تور استعداد یابی:
در این سبک، هر بار یک شهر که پتانسیل دریایی حداقلی را برای اینکار داشته باشد همانند چابهار،قشم، بندر ترکمن و گرگان و… انتخاب می شود و تعدادی مربی و ورزشکار(با انتخاب ما) به همراه  تعدادی قایق آپتیمیس و ویند سرف به آن شهر رفته و در یک دوره نهایتا دو روزه، اقدام به کشف استعداد های آن شهر می کنندو برای فراخوان در شهرهای مقصد می توان از هییت های استانی کمک گرفت.
کلاس آپتیمیس:                                        
نخستین مرحله برای شروع استعداد یابی و ایجاد برنامه تمرینی جدی تر برای ورزشکاران فعال در این رشته است. این کلاس علاوه بر اینکه پایه ای ترین کلاس اموزش بادبانی است جذابیت های تفریحی نیز داشته که میتواند خانواده ها را در ایونت های حتی یک روزه در مکانی برای آشنایی با این ورزش دور هم جمع کند. لذا تور های استعداد یابی برای اپتیمیس یا برنامه های مدرسه ای برای جذب کودکان به این رشته به سادگی قابل اجراست و خروجی آن نه تنها داشتن تیم ملی قوی تر برای این کلاس است بلکه ورزشکارانی که از پایه با اصول بادبانی اشنا شده اند را برای کلاس های بالاتر همانند لیزر آماده میکند .

ورزشهای بادبانی المپیکی:

رشته ورزشی بادبانی دارای 12 کلاس (بعضا متغییر در نوع کلاسها ولی معمولا ثابت در تعداد کلاسها) در المپیک می باشد که بصورت فنی ایران قابلیت شرکت در 11 کلاس را دا می باشد (یعنی 33 مدال!) ،اما برای کشورهایی مثل میهن عزیزمان که تازه در ابتدای مسیر پیشرفتند نمیتوان انتظار گسترش هر 12 رشته را داشت زیرا کمتر کشوری حتی توسعه یافته همچنین کاری را انجام می دهند.

 

 

در این بین کلاسهای لیزر 4.7 رادیال و استاندارد، آپتیمیس، ویند سرف و حتی 420 و 470 و فین و nacre 17 را میتوان در این طرح به مرور زمان گنجاند هرچند برخی رشته ها المپیکی نیستند ولی انقدر مسابقات جهانی مهمی دارند که نمی توان از آنها گذشت و برخی دیگر با وجود المپیکی نبودن سطح مسابقات بسیار بالاتری از المپیک دارند زیرا همانند اپتیمیس از رشته های بنیادی این ورزش هستند.

کلاس لیزر بعنوان یکی از کلاس های پایه ای ورزش بادبانی است و در سه کلاس اساسی 4.7 برای نوجوانان،رادیال(المپیک برای بانوان ولی اسیا و جهانی برای اقایان دارد) و لیزر استاندارد(کلاس ازاد و المپیکی اقایان) وجود دارد. تفاوت این سه کلاس از نظر تجهیزات فقط در سایز بادبان است و بدنه قایق در هر سه کلاس یکی می باشد.

 

 

افرادی که شروع به فعالیت در این زمینه دارند در وبسایت فدراسیون جهانی قایق های بادبانی (ISAF)  ثبت نام نموده و در فدراسیون قایقرانی (کمیته بادبانی) به صورت رسمی شناسه و تمام اطلاعاتشان ثبت می گردد.

 

 

مارینا کاسپین

منطقه آزاد انزلی، فاز گردشگری

09059811800

013-91034041