چرا غواص ها از وت سوت استفاده میکنند؟
وت سوت چه ضخامت هایی دارد؟
جنس وت سوت از چیست؟
درای سوت چیست و در چه دمایی از آن استفاده می شود؟

وت سوت لباس خاصی است که غواصان برای اینکه زمان زیادی را در آب سپری کنند از آن استفاده می کنند. به طور معمول این لباس را شناگران، غواصان و سایر ورزشکاران دریایی برای زمانی که دمای آب بسیار پایین است استفاده می کنند. وت سوت به عنوان یک عایق عمل کرده تا دمای بدن ورزشکاران را حفظ نماید. پوشیدن وت سوت موجب می شود که ورزشکار دچار کاهش افت دمای بدن نشود. (هیپورتمی)

وت سوت ها از ماده ای به نام نئوپرین ساخته شده است که موجب می شود دمای بدن در حالت نرمال حفظ گردد. لازم به ذکر است که این لباس به طور کامل جذب بدن است.

این لباس تمامی بدن را تحت پوشش قرار می دهد. گفتنی است که هود(کلاه) و جلیقه به محافظت بدن کمک شایان ذکری می کند.

انواع گوناگونی از وت سوت وجود دارد که با ضخامت های متنوع برای شرایط محیطی متفاوت طراحی گردیده است. هر چه وت سوت ضخیم تر باشد گرمای بیشتری را برای ورزشکار به ارمغان می آورد. از طرفی ضخامت بیشتر سبب می شود که لباس سخت تر پوشیده شده و یا جابجایی با آن دشوار گردد.

اغلب وت سوت ها ضخامتی بین 3 تا 5 میل دارند. اما در این بین وت سوت هایی با ضخامت 7 میل نیز طراحی گردیده است که برای شرایط آبی بسیار سرد کابرد دارد.

البته گفتنی است شناگران و غواصان جهت حرکت در آب های یخ رده از درای سوتDry suit  استفاده می کنند. تفاوت در این است که درای سوت آب به آن نفوذ نمی کند. برای مثال تمامی غواصان در مناطق قطبی و آتلانتیک از درای سوت استفاده می کنند.

از آنجایی که وت سوت در مقابل عروس دریایی یا صخره های سنگی از از ورزشکار محافظت می کند، در آب های گرم از این محصول استفاده می گردد.

این لباس در سال 1952 میلادی توسط دکتر هاگ بردنر طراحی و تولید شد. چرا که این پزشک دنبال راهی بود که مانع از هیپوترمی ( کاهش دمای بدن) ورزشکاران شود.

 
 

منبع: Darya360