پدل بورد یک تفریح و ورزش آبی پر هیجان به همراه ایجاد حس بی نظیرو تکرار نشدنی آرامش وتقویت عضلات و تعادل بدن است. پدل بورد معمولاً در آب‌های آزاد وبا عبور از بین جزایر و یا سفر از یک منطقه ساحلی به دیگری انجام می‌شود. پدل بورد، در عین حال که بدنی آماده می‌خواهد، ورزشی سرگرم کننده برای بازی و تفریح روی آب است.

تاریخچه پدل بوردینگ

تاریخچه استند آپ پدال به حتی بیش از هزاران سال پیش بر می گردد و گفتن دقیق تاریخچه آن بسیار سخت است اما نسل جدید این وسیله شناور پر طرفدار(که پرطرفدار ترین وسیله شناور در دنیا هم هست) به سال ۱۹۴۰ و هاوایی بر می گردد که موج سوارانی حرفه ای اهل وایکی کی برای داشتن دید بهتر به موج سواران مجبور به ایستادن و پارو زدن بروی تخته موج خود شد. سال ۲۰۰۰ به بعد نسل جدید این وسیله شروع به پیشرفت با سرعتی بالا گرفت که تا به امروز انواع مختلف برای کارایی های مختلفی از این وسیله بوجود آمده.

تخته موج سواری/پدل ایستاده چیست؟(SUP  مخفف Stand Up Paddling )

موج سواری یا پدل ایستاده (SUP) شاخه ای از ورزش موج سواری است که موج سوار را قادر میسازد مسافت بیشتری نسبت به معمول به سمت دریا پارو بزند و از موجهای کوچکتر لذت بیشتری ببرد. یا در آبهای آرامتر برای پیشروی بصورت ایستاده پارو بزند. یک گزارش معتبر این ورزش را پرطرفدارترین فعالیت ورزشی بیرون از خانه معرفی نموده است. ورزشکاران این رشته میتوانند بر روی دریاچه ها، رودخانه های بزرگ و کانالها، سوار شدن بر روی موجهای کوچک و سیر مسافتهای طولانی در خط ساحلی از این وسیله استفاده کنند. یوگا بر روی تخته موج سواری/پدل نیز جزیی از این رشته ورزشی است، در این روش حرکات یوگا با موج سواری آمیخته شده و میتوان انرا حتی در استخرهای شنا نیز انجام داد.

مزایای استفاده از تخته موج سواری/پدل ایستاده:

۱- قدرت تعادل را تقویت میکند:

این ورزش نیاز به ایستادن کامل بر روی تخته موج سواری/پدل دارد که این امر نیاز به مقاومت بالای عضلات میانی و پا برای ایجاد تعادل دارد. در این ورزش نه تنها به شما کمک میشود تا تعادل خود بر روی تخته را حفظ کنید، بلکه باعث میشود تمرکز شما بر روی تعادل در فعالیتهای روزمرتان نیز افزایش یابد.

۲-تمرینی برای تمام عضلات بدن:

در حین موج سواری/پدل تقریبا تمامی عضلات شما درگیر خواهد بود. به علت نیاز به ایجاد تعادل، عضلات پا به شدت درگیر ثابت نگه داشتن نقطه ثقل بدن و عضلات دست، پشت و سرشانه ها درگیر پیش بردن تخته در آب خواهند بود. عضلات میانی، پشت و شکمی بطور دایم در حال فعالیت جهت حفظ تعادل هستند.

۳-ایجاد ضربه بسیار کم:

موج سواری/پدل ایستاده فعالیت ورزشی با ایجاد ضربه خیلی کم است، بنابراین شما هیچگونه آسیبی به تاندونها و رباطهای مفاصل خود نخواهید زد. این ورزش بطور خاص برای دوندگانی که دچار شکستگی ساق پا و یا درد در زانو و ران میباشند بسیار مفید خواهد بود.

۴-کاهش استرس:

آب بصورت طبیعی تسکین دهنده بدن انسان است و کلیه ورزشهای مربوط به آب بطور طبیعی باعث کاهش استرس خواهد شد. علاوه بر این ایجاد حس راه رفتن بر روی آب و ریتم پارو زدن نیز به روند کاهش استرس کمک میکند.

۵-افزایش قوای کلی بدن:

پس از یک روز انجام موج سواری/پدل ایستاده بطور طبیعی مقدار کمی درد در تمام عضات بدن خود حس خواهید کرد، ولی این درد علامت خوبی از این است که شما تمامی عضلاتتان را تقویت کرده اید.

۶- تمرین کاردیو:

اگر زمان مناسبی را صرف موج سواری/پدل ایستاده بر روی آب کنید، شما یک تمرین کاردیو عالی انجام داده اید. علاوه بر این میتوانید با دوستان خود مسابقه دهید، این عمر جنبه رقابت و هیجان این ورزش را افزوده و ضربان قلب شما را بالاتر میبرد.

۷-کمک به التیام صدمات:

بدلیل ماهیت کم ضربه بودن این ورزش، روش بسیار خوبی برای گذراندن دوران نقاهت صدمات بدنی میباشد. این ورزش بسیار ملایم با عضلات و مفاصل شما عمل میکند.

۸-اسقامت بدن شما را افزایش میدهد:

زمانی که موج سواری/پدل ایستاده را فرا گرفتید، خواهید فهمید که این ورزش بهمراه ایجاد تعادل لازم، استقامت کلی بدن شما را افزایش داده است.

فروشگاه تجهیزات دریایی

۴ نکته در مورد پدل برد:

۱- بدنه پدل برد(Hull) : برای انتخاب پدل برد باید دو مورد Planing Hull و Displacement Hull را در نظر داشته باشید.

۲- جنس پدل برد: از فاکتورهای بسیار مهم در خرید پدل برد جنس به کار رفته در ساخت آن می باشد که در تعیین قیمت، دوام و وزن یک پدل برد نقش بسزایی دارد. شما باید انتخاب کنید که آیا پدل برد بادی می خواهید و یا پدل برد غیربادی که محکم و غیر قابل انعطاف می باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید نکاتی همچون کارایی، قابلیت حمل، وزن و ظرفیت حمل بار روی عرشه پدل برد را درنظر بگیرید.

۳- ظرفیت و وزن پدل برد: شما می توانید ظرفیت و حجم پدل برد را با توجه به قد و وزن خودتان انتخاب کنید تا به ثبات و عملکرد بالای پدل برد برسید.

۴- طول، عرض و ضخامت پدل برد: ابعاد پدل برد از نکات مهمی است که با توجه به کاربرد آن باید در نظر گرفته شود.

 

Hull یا بدنه پدل برد (بخش زیرین جلوی پدل برد) :

بخش زیرین جلوی پدل برد در نحوه عملکرد آن در آب نقش تعیین کننده ای دارد. طراحی بیشتر SUP ها به این صورت است که یکی از دو حالت Planing Hull و Displacement Hull را دارا خواهند بود. تعداد انگشت شماری از مدل های SUP وجود دارد که ترکیب هر دو حالت را خواهند داشت. هر یک از این نوع Hull ها ویژگی هایی دارند که برای برخی از فعالیت ها نسبت به یکدیگر برتری دارند. بهتر است ابتدا کاربرد پدل برد را برای خود تعریف کنید تا بتوانید یک انتخاب مناسب داشته باشید.

 

Planning Hull: (تصویر ۱)

Leisure Paddling: اوقات فراغت در آب
Surfing: موج سواری
SUP Yoga: انجام تمرینات یوگا روی سطح آب
Whitewater: تفریح در آب های خروشان

بدنه این نوع پدل بردها سطح صاف و پهنی دارد که مشابه تخته موج سواری می باشد. Planning Hull ها ثبات و قدرت مانورپذیری بالایی دارند و روی سطح آب قرار می گیرند که انتخاب مناسبی برای موارد زیر هستند:

 

Displacement Hull: (تصویر ۲)

SUP هایی که بدنه Displacement دارند، قسمت جلویی آنها دارای نوک تیز بوده که مشابه قایق کایاک یا کانو می باشد. این ویژگی باعث برش سریعتر در آب و هل دادن آب به اطراف می شود. به همین دلیل این نوع از پدل بردها قدرت مانورپذیری زیادی نداشته و برای فاصله های طولانی و مستقیم کاربردی تر خواهند بود.

بنابراین اگر فاکتور سرعت برایتان مهم است، Displacement Hull انتخاب مناسبی برای شما می باشد و در موارد زیر می توانید این نوع پدل برد را مورد استفاده قرار دهید.

Fitness Paddling: تناسب اندام
SUP Touring/Camping: گشت و گذار در آب با SUP برای مسیرهای طولانی
Racing: مسابقه

تصویر ۱
تصویر ۲

جنس پدل برد:

همان طور که در بالا هم گفته شد، جنس پدل برد از فاکتورهای بسیار مهم بوده که در قیمت و دوام آن تاثیرگذار خواهد بود. پدل بردها از جنس های متفاوتی ساخته می شوند که جنس آن هم می تواند در نوع کاربرد یک پدل برد تاثیر داشته باشد.

پی وی سی (بادی)
فایبرگلاس
چوب
فوم
فیبرکربن
پلاستیک

 

حجم و ظرفیت SUP: 

یک SUP باید مناسب سایز شما باشد تا بتواند عملکرد درستی داشته باشد. میزان حجم و ظرفیت پدل برد دو فاکتور حائز اهمیتی هستند که در میزان ثبات آن روی آب تاثیرگذار خواهند بود. با در نظر گرفتن این دو عامل، می توانید متوجه شوید که پدل برد مورد نظرتان تا چه حد پایداری داشته و تا چه حد مناسب گشت و گذار در آب خواهد بود. حجم و وزن یک پدل برد با توجه به طول،عرض و ضخامت آن تعیین می شود که سازندگان SUP ها این عوامل را در نظر گرفته و نوع عملکرد هر یک از SUP ها و ویژگی های آنها را تعیین می کنند.

 

حجم: 

حجم یک پدل برد با لیتر بیان می شود و نشان دهنده توانایی شناور بودن پدل برد روی سطح آب با توجه به وزن قرار گرفته روی آن می باشد.

 

ظرفیت (وزن قابل حمل):

 هر پدل برد یک میزان وزن مشخصی را تحمل می کند که دانستن آن ضروری است. چرا که اگر وزن شما سنگین تر از وزن قابل تحمل برای آن پدل برد باشد، به پایین تر از سطح آب رفته و کارایی مورد نظر را برای شما نخواهد داشت. هنگامی که به ظرفیت وزن قابل تحمل برای یک پدل برد فکر می کنید، علاوه بر وزن خود باید به وزن لوازم دیگری که قرار است به همراه خود داشته باشید هم فکر کنید و کل وزنی که قرار است روی پدل برد قرار گیرد را در نظر بگیرید.

 

طول SUP:

طول یک پدل برد در نحوه عملکرد آن نقش تعیین کننده ای دارد و به طور کلی می توان گفت که پدل بردهایی که طول بیشتری دارند، سرعت بالاتری نسبت به پدل بردهای کوتاه تر خواهند داشت، اما پدل بردهایی که طول کمتری دارند، قدرت مانورپذیری بالاتری نسبت به پدل بردهای با طول بیشتر خواهند داشت. شما باید با توجه به کارایی و استفاده مورد نظرتان بتوانید برای انتخاب طول SUP تصمیم گیری کنید. 
 

پهنای پدل برد:

پهنای پدل برد از دیگر فاکتورهای مهمی است که در عملکرد آن تاثیر زیادی خواهد داشت. پدل بردی که عرض بیشتری داشته باشد، از ثبات بیشتری نسبت به پدل بردهای با پهنای کمتر برخوردار خواهد بود. اما متقابلا پدل بردهای با پهنای بیشتر سرعت کمتری دارند که خود یک مشکل محسوب می شود و باعث محدود شدن کارایی پدل برد خواهد شد. به طور مثال، اگر بخواهید از پدل برد برای انجام تمرینات یوگا استفاده کنید، مسلما خرید پدل بردی که پهن تر باشد برای شما ثبات  و حس امنیت بیشتری را به همراه خواهد داشت. تولیدکنندگان SUPها با در نظر گرفتن نیازهای متنوع، پدل بردهایی با پهنای حدود ۲۵ تا ۳۶ اینچی ( معادل حدود ۶۳.۵ تا ۹۱.۵ سانتی متر ) ساخته و عرضه نموده اند.

از دیگر نکات قابل توجه هنگام انتخاب یک پدل برد با پهنای مناسب این است که وزن و سطح توانایی خود را در نظر داشته باشید.

قد و وزن بدن: قد تاثیر کمی در تعادل شما خواهد داشت و هر چه قدر که شما قد بلندتر باشید حفظ تعادل برای شما کمی سخت تر می شود. بنابراین پهنای بیشتر برای شما بهتر و مناسب ترخواهد بود. اگر شما فردی وزن بالا و یا قد بلند باشید و پدل بردی با اندازه طول و عرض کوچک را انتخاب کنید حفظ تعادل، ثبات و… برایتان دشوار و حتی غیرممکن می شود.

سطح توانایی: استفاده از پدل بردهایی که پهنای بیشتری دارند به شما حس امنیت بیشتری را منتقل کرده و به همین دلیل این نوع پدل بردها برای افراد مبتدی مناسب تر می باشند

 

 منوی لغات و اصطلاحات پدل بوردینگ:

DECKPAD

لایه فوم که بروی سطح بالایی بورد چسبیده شد برای کشش و محکم کردن بیشتر

TIE-DOWN

یک طناب الاستیکی که بروی deck pad  قرار دارد و برای محکم کرد وسایل در جای خود استفاده می شود.

CARGO LOOP

یک جزء کیف مانند توری شکل که برای نگهداری وسایل بر روی tie down  قرار می گیرد

TAIL

پاشنه بورد

DRIFT

هنگامی که یک بورد بروی سطح اب از طرفین خم می شود. این موضوع توسط باله ها و رانر ها کاسته می شود.

FIN

تکه ورقی شکل پلاستیکی که در زیر بورد نصب می شود و به نفر تعادل بیشتری برای کنترل بورد می هد.

GLIDE

صفتی که به بورد می دهند برای اندازه گیری میزان سر خوردن آن بروی سطح اب. مثلا ” این بورد گلاید بسیار خوبی داره”

NOSE

دماغه بورد

RAIL

لبه های بورد را می گویند.ریل ضخیم تر ایستایی بیشتر

ROCKER

قوسی که در بورد های از پاشنه تا دماغه وجود دارد . قوس صاف تر سرعت بیشتر قوس خمیده تر مانور و تعادل بیشتر

SUP

مخفف کلمه stand up paddle  به معنی ایستاده پارو زدن

SWELL

موج دار شدن آب در اثر یک طوفان بزرگ که در هنگام رسیدن به ساحل به دلایل مختلف می شکند.

VOLUME

حجم یک پدل بورد (میزان هوایی که در آن جا می شود) یک نشانگر پرکاربرد برای اندازه گیری سایز و راحتی پدل بور برای افراد سوار بر بورد می باشد.

به سادگی صحبت کردن، شکل یک تخته موج سواری تعیین خواهد کرد که کدام یک از آن‌ها باید مورد استفاده قرار گیرند و چه کسی باید از آن‌ها استفاده کند. استند آپ پدل بورد به هشت شکل اصلی در بازار موجود است :

سری ALL-ROUND  :

پدل بورد های سری RIDE  ما  برای گستره وسیعی از شرایط جوی و دریایی و برای گروهای سنی و جنسی مختلف مناسب می باشند.به همین علت پر فروش ترین بوردهای ما می باشند.مدلهای کوتاهتر برای شرایط دریایی  موجی بیشتر کاربرد دارد و مدلهای بلند تر و عریض تر برای پدل بوردینگ خانوادگی بیشتر استفاده می شود.

سری  KIDS  :

پدل بوردینگ یک تفریح همگانی است نه فقط برای بزرگتر ها ، پس ما یک سری از محصولات را با در نظر داشتن کودکان ساختیم.

 

منبع: Darya360